Rabu, 26 Oktober 2011

Salam muhibbah kepada Jurudawai & bakal Jurudawai

Assalamualaikum & selamat sejahtera kepada semua. Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pengunjung kerana sudi membaca dan berkongsi pendapat. Kepada Jurudawai, saya mengalu-alukan kunjungan anda dan mereka yang still study dalam bidang Juruelektrik, InsyaAllah saya cuba membantu dan memberi sedikit panduan berkenaan dengan tajuk-tajuk tertentu, dan apa yang penting ialah untuk mendapatkan perakuan kompetensi sebagai Jurudawai daripada pihak berkuasa tempatan.

Saya mengalu-alukan pengunjung daripada Sarawak kerana sebahagian besar ilmu pengetahuan dan pengalaman saya adalah dari negeri Bumi Kenyalang ini. Of course saya orang Sarawak.hehe.

Seperti sedia maklum, perakuan kompetensi sebagai jurudawai (di Sarawak) adalah dikeluarkan oleh pihak Unit Merinyu Letrik Sarawak atau lebih dikenali oleh orang tempatan sebagai E.I.U (Electical Inpectorate Unit). Kalau kat negeri2 di semenanjung & Sabah, perakuan dikeluarkan dibawah Suruhanjaya Tenaga. So, jelas terdapatnya perbezaan yang agak ketara diantara negeri Sarawak & negeri2 semenanjung termasuk Sabah. Tak payah dipikirkan sangat ye,sebab ni orang2 politik punya cerita di era pembentukan Malaysia.

Disini saya akan mengupas sedikit sebanyak tajuk2 yang sesuai untuk persediaan oleh bakal-bakal Jurudawai untuk menghadapi peperiksaan kompetensi sebagai Jurudawai.

Mengapa perlunya perakuan kompetensi ni?
Kalau kita tengok di tapak-tapak binaan, memang banyak pendawai-pendawai. Saya akui mereka hebat & berpengalaman, tapi wajarkah dikatakan begitu sekiranya pihak kerajaan sendiri belum mengiktiraf kemahiran kita? Sama gak macam lesen memandu, ada dikalangan sosial yang boleh memandu tapi tak de lesen. Maknanya selagi kita tidak ada lesen atau perakuan ni, 1, kita belum diiktiraf, 2, kalau ada apa2 accident susah pok....Ermmm..alangkah baiknya sekiranya kita diiktiraf kan?

Satu lagi, tambahan pula pembangunan SCORE negeri Sarawak ni sedikit sebanyak memberi peluang pekerjaan kepada Juru2dawai yang memiliki Perakuan Wireman 2nd Grade & 1st Grade, yang tak de perakuan ni.......,setakat tu jelah..tak boleh pergi jauh..

Teruskan bersama saya, Yarul'Nizam, saya akan sediakan nota penting tapi ringkas & soalan2 yang berkaitan untuk rujukan atau latihan ataupun....,untuk membiasakan diri dengan bentuk soalan2 didalam peperiksaan kompetensi. Saya try nak dapatkan sesuatu (Imbuhan) disini, tapi saya belum nampak lagi.Slowly lah...

Ringkasnya, saya bekas penuntut di Institutusi Kemahiran dalam bidang Kejuruteraan Elektrik Domestik & Industri..Pengalaman mengajar saya kalau nak diambik kira sejak dari 2002 hingga 2011 ni, dekat nak 9 tahun jugak. So, skrang ni saya pengajar di Akademi Binaan Malaysia (Wilayah Sarawak) under CIDB. Saya adalah pemegang perakuan Wireman 1st Grade & PW4 untuk ST. Selain tu, saya ada lesen sebagai Kontraktor Elektrik di Sarawak dan diiktiraf jugak sebagai Authorized Tester untuk Domestic Wiring Installation. Semuanya kena Exam...

ABM telah diakreditasi sebagai pusat panel peperiksaan oleh EIU untuk mendapatkan perakuan Wireman 1st & 2nd Grade. Maknanya, sesiapa yang nak apply lesen wireman, kena exam dulu di ABM, tapi ada syarat2 tertentu. Selain ABM, of course ada institusi lain jugak dilantik, seperti PPKS, ILP & Pusat Giatmara (tak semua), cuma strict untuk student sendiri je. Orang luar kalau nak exam, ABM adalah laluannya, Well..selepas ni saya akan sampaikan maklumat dari semasa ke semasa k.



Terima Kasih..Teruskan bersama saya.

Tiada ulasan: